وارد شوید

داستان لوگوی مک دونالد

  سه شنبه, 24 خرداد 1401
رای شما
(0 رای)

طاق های طلایی بزرگترین امپراتوری فست فود جهان، بدون شک یکی از شناخته شده ترین آرم های موجود است. مک دونالد با بیش از 35000 رستوران در 120 کشور مختلف و دارایی خالص 39.1 میلیارد دلار، نهمین شرکت ثروتمند در جهان و بزرگترین شرکت زنجیره ای فست فود است.  مک دونالد نماد فرهنگی مترادف با سرمایه داری و گسترده فرهنگ آمریکایی تبدیل شده است.در اینجا ما به برخی از نسخه های اولیه لوگو نگاهی انداختیم تا نشان دهیم چگونه برند مک دونالد به جایگاه امروزی رسیده است.

داستان الهام بخش معروف ترین برند فست فود دنیا در سال 1937 شروع شد، زمانی که پاتریک مک دونالد رستورانی را افتتاح کرد که نامش را "The Airdome" گذاشت که در مسیر 66 در مونروویا قرار داشت.در سال 1940، ریچارد مک‌دونالد و موریس مک‌دونالد، دو پسر پاتریک مک‌دونالد، رستوران را به سن برناردینو منتقل کردند و نام آن را به مک‌دونالد تغییر دادند.

early mccdonalds 1

1948: سرویس سریع

سرآشپز Tubby Speedee توسط ریچارد و موریس مک دونالد در سال 1948 برای کمک به برقراری ارتباط "سیستم خدمات Speedee" طراحی شد.
برادران ریچارد و موریس مک دونالد اولین مک دونالد را در سال 1940 در سن برناردینو، کالیفرنیا افتتاح کردند. در سال 1948، این زوج هنر فست فود را با فرآیندی که «سیستم خدمات سریع» نامیدند، به کمال رساندند. باربکیو از منو حذف شد تا زمان سرویس دهی بهبود یابد و برادران این شخصیت سرآشپز چشمک زن، را طراحی کردند تا به انتقال پیام کمک کند.

 

1961: طاق طلایی

در سال 1952، برادران مک‌دونالد از معمار استنلی مستون خواستند تا اولین فروشگاه فرنچایز آنها را طراحی کند. به گفته معمار آلن هس، ایده اولیه برای طاق های طلایی از طرحی تلطیف شده از دو طاق نیم دایره که توسط ریچارد کشیده شده بود، نشأت گرفت. برادران یک تابلوساز به نام جورج دکستر را آوردند تا دو قوس زرد غول پیکر را طراحی کند که به دو طرف ساختمان اضافه شود.اگرچه طاق های طلایی در معماری هر رستوران جدید مک دونالد از سال 1953 وجود داشت، اما سال 1961 این معماری منحصر به فرد در لوگوی شرکت گنجانده شد. آن سال  این کسب‌وکار توسط ری کروک خریداری شد، و سپس از فرد ترنر، رئیس مک‌دونالد خواست تا لوگوی جدیدی برای کسب‌وکار ارائه کند. در ابتدا، ترنر تلاش کرد تا خود لوگو را طراحی کند اما در نهایت این کار را به مدیر ساخت و ساز و مهندسی جیم شیندلر سپرد. این شیندلر بود که اولین آرم را ترسیم کرد که دارای یک خط اریب بود که از روی "M" عبور می کرد.

57034577 1033964140122652 752700994378268672 nmac4

جیم شیندلر، طراح لوگوی مک دونالد.
شیندلر با موفقیت از الگوی زیبایی‌شناسی فیبوناچی با تناسب طلایی 1:1.618 استفاده کرد تا لوگوی شرکت را تابع قانون طبیعت کند. "M" از 2 قوس تشکیل شده است و هر قوس کاملاً در یک تناسب طلایی قرار می گیرد. حتی جایی که 2 قوس به هم می رسند یا لمس می شوند نیز دقیقاً در نقطه فی قرار دارند.

موفقیت فرنچایز با کمک گسترش سیستم بزرگراه های بین ایالتی و فرهنگ رو به رشد خودرو در آمریکا ادامه یافت. در دهه 70، طاق طلایی تبدیل به نمادی شد که فوراً قابل تشخیص بود و برای دهه‌های آینده نیز به عنوان لوگوی شرکت باقی ماند. بین سال های 1961 و 2003، لوگوی مک دونالد چندین بار عوض شد. با این حال، در سال 2003 این شرکت به طرح و شعاری رسید که تا به امروز ادامه داشته. 

0588b245dbf0526d1b1091aeacf66c67

2003: I'm lovin' it

موفق ترین کمپین تبلیغاتی در تاریخ مک دونالد در سال 2003 توسط هیی و شرکا GmbH ایجاد شد. ('Ich liebe es') 'I'm Lovin' It' در 2 سپتامبر 2003 در مونیخ راه اندازی شد و مرحله انگلیسی زبان آن در بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا معرفی شد. امروزه لوگوی رسمی در چند شکل و اندازه وجود دارد، اما همگی دارای قوس‌های زرد رنگی هستند که با شعار رسمی همراه است.

mcdonalds logo evolution

عناصر طراحی لوگوی مک دونالد

یکی از موثرترین عناصر طراحی لوگوی مک دونالد این واقعیت است که شبیه دو سیب زمینی سرخ کرده  طلایی رستوران است که به شکل "M" خم شده است. این یک پیام ظریف است که یکی از محبوب ترین آیتم های منوی مک دونالد را بدون اینکه بیننده متوجه شود تبلیغ می کند.

یکی دیگر از عناصر مهم طراحی لوگو مک دونالد، سادگی آن است. در لحظه ای که لوگوی فعلی رونمایی شد، مک دونالد قبلاً یک زنجیره فوق العاده شناخته شده و موفق بود. شرکت نیازی به لوگویی نداشت که به توضیح آنچه ارائه می‌کرد کمک کند مردم از قبل می‌دانستند. در عوض، آنها به لوگویی نیاز داشتند که ساده، غیرقابل انکار و به راحتی از راه دور قابل تشخیص باشد. نسخه 2003 لوگوی مک دونالد بسیار مناسب بود.در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت که شعار خود را "I'm lovin' it" را در لوگوی خود قرار دهد. در این شعار این شرکت به طور هدفمند از حروف کوچک و اختصارات برای انتقال لحنی بی دغدغه و غیر رسمی استفاده می کند.

مک دونالد از طلایی و قرمز به عنوان رنگ های اصلی در طراحی لوگوی خود استفاده می کند. رنگ طلایی نشان دهنده قوس های معروف اولین رستوران فرنچایز است و رنگ قرمز نشان دهنده صنعت غذایی این شرکت است.
لوگوی مک دونالد از فونت McLawsuit در نام خود استفاده می کند.این سادگی فونت ها است که نام مک دونالد را برای چشمان جذاب می کند.

24870900 mcdonalds burger klassiker sortiment gestrichen filiale 1Aec

سخن پایانی

چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​لوگوی مک دونالد به یکی از نمادهای فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان تبدیل شده است، البته لزوماً نه به دلایل خوب. در سال های اخیر، مک دونالد به دلیل ترویج انتخاب های بهداشتی ضعیف و ضایعات مورد انتقاد قرار گرفته است. این تصویری است که شرکت سعی دارد با آن مبارزه کند. به همان دلایلی که مک‌دونالدز در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفته است، ایالات متحده نیز با انتقاداتی مواجه شده است و لوگوی مک‌دونالد توسط بسیاری به عنوان نمادی برای برخی از جنبه‌های کمتر جذاب فرهنگ آمریکایی شناخته  می‌شود.جدا از این مفاهیم منفی، لوگوی مک‌دونالد هنوز یک نماد فوق‌العاده محبوب در فرهنگ پاپ است. حضور آن در تلویزیون، فیلم، کمیک و هنر تقریباً بی شمار است. تبلیغات رایگان زیادی برای فرنچایز بوده است و قدرت پشت یک لوگوی ساده و قابل تشخیص را نشان می دهد.امروزه، طاق‌های طلایی هنوز در سرتاسر جهان یافت می‌شود، و هر فشار بدی که زنجیره وارد شود، آسیب چندانی به کسب و کار آن نمی‌زند. 

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 764 بار - بروزرسانی در پنج شنبه, 02 تیر 1401
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

https://dribbble.com/saharniksirat
X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد