وارد شوید

آلن فلچر

  چهارشنبه, 23 اسفند 1402
آلن فلچر آلن فلچر آلن فلچر
رای شما
(0 رای)

آلن جرارد فلچر(1931 - 2006) یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های طراحی گرافیک پس از جنگ جهانی دوم بود و شاید کسی که طراحی را به شیوه‌ای از زندگی تبدیل کرد تا با هوش و ذکاوت و با ترکیب وضوح، دقت و الهامات هوشمندانه انجام شود. فلچر در طول حرفه طولانی خود هرگز نگرش خود را از دست نداد و موفق شد ثابت کند که یک پیام می‌تواند به وسیله‌ای قدرتمند تبدیل شود که در عین حال به لطف تقدم ایده و کنایه بر فضیلت، برای مخاطبان گسترده‌تری قابل دسترسی باشد.

 فلچر در سال 1931 در کنیا به دنیا آمد، جایی که پدرش به عنوان کارمند دولتی کار می‌کرد. زمانی که پنج ساله بود با خانواده‌اش به انگلستان بازگشت. او در سنین جوانی علاقه زیادی به طراحی پیدا کرد و از آنجایی که نسبت به ظهور سریع رایانه‌ها بسیار بدبین بود، هرگز قلم و کاغذ را رها نکرد. او در سال 1949 در دانشگاه ثبت نام کرد و در مترقی‌ترین مدارس مانند دانشکده هنر و ساختمان هامرسمیت، مدرسه مرکزی هنر و کالج سلطنتی هنر تحصیل کرد که فرصت‌های بزرگی به او ارائه داد زیرا زیر نظر یک تایپوگراف برجسته، آنتونی فروشاوگ آموزش می‌دید. او همچنین با برخی از هنرمندان برجسته آن زمان از جمله کالین فوربس، دیوید هیکس، درک بردسال، ترنس کانران و تئو کراسبی آشنا شد.

او در سال 1956 به لطف بورسیه تحصیلی دانشکده معماری و طراحی ییل به ایالات متحده رفت. این طراح گرافیک جوان این فرصت را پیدا کرد با مربیان بزرگی مانند پل رند، جوزف آلبرز و آلوین آیزنمن که اولین شغل آزاد خود را در IBM و Container Corporation به او داده بودند، ارتباط برقرار کند. تجربه آمریکایی فلچر، که او آن را به‌عنوان وقفه‌ای درخشان و خوش‌بینانه پس از جنگ توصیف می‌کند، با بسیاری از رویارویی‌های هیجان‌انگیز دیگر نیز مشخص شد، از جمله برخورد با لئو لیونی، که به او سفارش طراحی جلدی برای Fortune را داد. همچنین مجله‌ای در سال 1958 با سول بس در لس آنجلس. ظهور فرهنگ پاپ و تفسیر ظریف طراحی سوئیسی در نیویورک اثری محو نشدنی بر تمام کارهایی که فلچر انجام داد، بر جای گذاشت.آلن جرارد فلچر

تز ما این است که هر مشکل بصری تعداد بی نهایت راه حل دارد. که بسیاری معتبر هستند; راه حل ها باید از موضوع نشأت بگیرند. طراح نباید سبک گرافیکی از پیش تعیین شده ای داشته باشد.

هنگامی که او در سال 1959 به انگلستان بازگشت، اندکی پس از اینکه لندن به "شهر نوسانی" تبدیل شد، فلچر دوباره با دانشجویان خود متحد شد و استودیوی طراحی گیل/فلچر/فوربس را در سال 1962 تأسیس کرد که پس از خروج گیل به فلچر/فوربس/کراسبی تبدیل شد. این استودیو در سال 1972 به پنتاگرام تبدیل شد و کنت گرانج و مروین کورلانسکی شرکای موسس آن بودند. پنتاگرام که همچنان یکی از مهم‌ترین انکوباتورهای طراحی گرافیک در سرتاسر جهان است، یکی از اولین استودیوهایی بود که بر اساس فرضیه طراحان بین‌رشته‌ای مشترک و با همکاری نزدیک با مشتریان خود تأسیس شد.

آلن جرارد فلچر

برخی از آثار اصلی او هنوز مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال، لوگوی رویترز که در سال 1965 توسعه یافت، لوگوی "IoD" برای موسسه مدیران و آرم "V&A" برای موزه ویکتوریا و آلبرت.بسیاری از پروژه های فلچر نشان دهنده نقاط عطف مهم در تاریخ طراحی گرافیک قرن بیستم هستند. همکاری تاریخی با پنگوئن به اولین پروژه‌های فلچر/فوربس/گیل برمی‌گردد: به همین مناسبت فلچر جلدهایی را طراحی کرد که به خانه انتشاراتی کمک کرد تا به نمادی مدرن از فرهنگ آنگلوساکسون تبدیل شود.لوگوی موزه ویکتوریا و آلبرت که او در سال 1990 طراحی کرد به عنوان یکی از مشهورترین آثار او باقی مانده است. لوگوی که فقط از سه حرف تشکیل شده است: حرف A که پای چپ آن وجود ندارد، به زیبایی با حرف E مرتبط شده است. 

آلن جرارد فلچر

علاوه بر این، فلچر همچنین British Design & Art Direction را با مشارکت دوستانش تأسیس کرد. که دیوید بیلی و ترنس دونوان آن را بعداً به انجمن طراحان و مدیران هنری (D&AD) تغییر نام دادند. پس از دهه‌ها تولید آثار خلاقانه و الهام‌بخش، او پنتاگرام را در سال 1992 ترک کرد. از این پس، او در خانه‌اش در ناتینگ هیل کار می‌کرد، جایی که دخترش رافالا فلچر به او کمک کرد. دوره‌ای از تحقیق در زمینه طراحی گرافیک و همکاری برای پروژه‌های تجاری با دقت انتخاب شده بود که به او فرصت داد تا روی دو مقاله مهم ویراستاری تمرکز کند که اکنون به برخی از بزرگترین شاهکارهای طراحی تبدیل شده‌اند. در سال 1993، او به مطبوعات فایدون پیوست که در اواخر عمر خود به عنوان مدیر هنری اکثریت کارهای خود را برای آن تولید کرد. فلچر معتقد بود که طراحی و زندگی دو چیز جدایی ناپذیر هستند همانطور که او آن را در کلمات "طراحی یک روش زندگی است" بیان کرد. 

آلن جرارد فلچر

"مراقب رنگ خیس باشید"(1994) و "هنر نگاه به طرفین "(2001) به ترتیب تک نگاری در مورد آثار او و مجموعه ای سنگین از حکایات، نقل قول‌ها و تصاویری هستند که او روی آنها کار کرده است. برای بیش از هجده سال به ویژه هنر نگاه به طرفین، کمکی اساسی در کشف رابطه بین کلمات و ارتباطات بصری در نظر گرفته می‌شود که در آن، با پیروی از شعار «ما به کلمات فکر نمی‌کنیم»، فلچر نشان داد که باید در برابر وسوسه یکسان دانستن تفکر با زبان مقاومت کنیم زیرا وقتی صحبت از ارتباط می شود، تصاویر بسیار قوی‌تر از کلمات هستند.

صحبت کردن، خواندن و نوشتن به شما یاد داده شده است، اما به نظر می رسد هیچکس به شما یاد نمی‌دهد که چگونه درک کنید.

فلچر در میان جوایزی که در طول زندگی حرفه‌ای خود دریافت کرد، افتخار عضو ارشد کالج سلطنتی هنر را دریافت کرد که در طی مراسم از او به عنوان "جادوگر طراحی" استقبال شد. در سال 1993 به او جایزه پرنس فیلیپ برای طراح سال اهدا شد و در سال 2006، موزه طراحی لندن یک نمایشگاه گذشته‌نگر به نام "آلن فلچر: پنجاه سال کار و بازی" افتتاح کرد؛ اما او هرگز فرصت بازدید از آن را پیدا نکرد، زیرا متأسفانه دو ماه قبل از افتتاح او بر اثر سرطان در لندن درگذشت.

آلن جرارد فلچر

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 31 بار - بروزرسانی در سه شنبه, 29 اسفند 1402
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

https://dribbble.com/saharniksirat
X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد