وارد شوید

راب جاناف و داستان برند اپل

  چهارشنبه, 29 دی 1400
راب جاناف و داستان برند اپل راب جاناف و داستان برند اپل
رای شما
(0 رای)

راب جاناف که به خاطر ایجاد لوگوی اپل که همه ما آن را می شناسیم و دوستش داریم، شناخته شده است، زمانی که برای طراحی هویت شرکتی برای  استیو جابز و اپل کامپیوتر، انتخاب شد، یک مدیر هنری جوان بود.راب در کالور سیتی، حومه لس آنجلس متولد شد و در دانشگاه ایالتی سن خوزه تحصیل کرد، در ابتدا در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرد. اما بعد از اینکه متوجه شد علاقه خاصی به این رشته ندارد، تمرکز خود را روی طراحی گرافیک قرار داد.

پس از کالج در سال 1970، راب شروع به تقویت مهارت های طراحی خود در آژانس های کوچک در سیلیکون ولی،  که در حوزه فناوری بودند  کرد. در اوایل سال 1977، او موقعیتی را در Regis McKenna، یک آژانس تبلیغاتی در پالو آلتو به دست آورد. مدت کوتاهی پس از شروع کار، مدیر خلاق راب او را برای طراحی هویت برند  برای مشتری جدیدشان، اپل کامپیوتر انتخاب کرد. این انتخاب بر اساس کار گسترده او برای مشتریان فناوری و قدرت او در تجسم مفهوم انتزاعی بود. در آن زمان هیچ کس نمی توانست موفقیت باورنکردنی اپل را تصور کند. چشم انداز استیو جابز، یک محصول شگفت انگیز، و برند نمادین و ثابت اپل، همگی به این موفقیت کمک کردند.

استیو جابز توضیح داد که محصول جدید قرار است یک کامپیوتر خانگی باشد و زندگی را متحول کند. ایده داشتن یک کامپیوتر در خانه و اجازه دادن به بچه‌ها برای استفاده از آن، ایده‌ای ترسناکی بود. جاناف می‌خواست این لوگو دوستانه و برای همه ایجاد علاقه کند. سیب،گاز زده، دقیقا همان چیزی بود که آنها به دنبال آن بودند. وقتی از او پرسیدند که در مورد این لوگو که اکنون به نمادی فرهنگی تبدیل شده است، چه احساسی دارد، او توضیح داد که هر بار که آن را در جمع می بیند احساس غرور می کند. او توانسته چیزی را در آمریکا خلق کند که مردم در سراسر جهان در زندگی روزمره با آن روبه‌رو هستند.

داستان لوگوی اپل

همه چیز با رونالد وین آغاز شد که طراح اصلی  و یکی از بنیانگذاران این برند بود.وین یکی از افرادی بود که برای زنده کردن این شرکت تریلیون دلاری تلاش کرد. در حال حاضر، بسیاری از مردم در مورد سومین بنیانگذاران اپل نمی دانند، در حالی که جهان در مورد استیو جابز و استیو وزنیاک زیاد شنیده است. این به این دلیل است که وین در دوازدهمین روز همکاری با سایر بنیانگذاران، 10 درصد از سهام خود را به قیمت 800 دلار فروخت. وین می ترسید که در صورت شکست شرکت، بدهی بر دوش او بیافتد. به هر حال او بزرگ‌ترین فرد تیم بود.

لوگوی اول اصلا تطبیقی  با برند نداشت. به همان اندازه که زیبا بود، حاوی جزئیات بسیار زیادی بود که نمی‌ توانستند آن را در ابعاد مختلف اعمال کنند.
در لوگو اول  اسحاق نیوتن، فیزیکدانی که گرانش را کشف کرد، در آن حضور دارد که زیر درخت سیب نشسته است.  همچنین خطی از شعر نویسنده انگلیسی ویلیام وردزورث را خواهید دید که بر روی قاب حک شده است. روی آن نوشته شده است: «نیوتن… ذهنی که برای همیشه در دریاهای فکری عجیب سفر می‌کند».این لوگو یک سال بعد به لوگوی سیب گاز زده  تغییر کرد.

 ایده‌ نام از استیو جابز که فورترین بود (یعنی فردی که رژیم غذایی او فقط به میوه وابسته است) گرفته شد. جابز یک روز به یک مزرعه سیب رفت و نام میوه ای  را که از همه بیشتر دوست داشت را روی برندش قرار داد.بر اساس صحبت های  او، کلمه سیب "سرگرم کننده، با روحیه و جالب" بود. این نام نشان دهنده شخصیت و مأموریت برند بود.

حالا که داستان نام شرکت را کشف کرده‌ایم،  تئوری‌های جالبی که  در مورد طراحی لوگوی سیب گاز زده  وجود دارد را شاید بد نباشد بدانید.

تئوری اول
لوگو مرجع مذهبی دارد که  اشاره به داستان  آدم و حوا دارد. این زوج در باغ عدن ساکن بودند و به آنها دستور داده شده بود تا میوه ممنوعه را نخورند. با این حال، این دو با وجود دستوراتی که به آنها داده شده بود توسط یک مار فریب خورده و میوه را امتحان کردند. در تورات، سیب نماد دانش و وسوسه است.

Albrecht Dürer's Adam and Eve: heavenly bodies | Art and design | The  Guardian

تئوری دوم

یادواره ای برای آلن تورینگ. تورینگ در اثر خودکشی با سیب سمی بود، جان باخت. او به دلیل دگرباش بودن از سوی جامعه تحت فشار قرار گرفت و تهدید به جرم انگاری شد.این ریاضیدان انگلیسی در طول جنگ جهانی دوم یک رمزنگار بود. وینستون چرچیل گفت که مشارکت تورینگ در محاسبات مدرن این حمله را دو سال کوتاه کرد.

Alan Turing at 100 – Harvard Gazette

اما حقیقت این است که طراح برای متمایز کردن طرح از دیگر میوه ها مثل گیلاس و همچنین استفاده از  bite  که یک اصلاح کامپیوتریست  برای کاهش تفسیر نادرست لوگو آن را به شکل سیب گاز زده در آورده است. 


Apple_logo_const.jpeg

در زمان ملاقات اولیه جاناف با استیو جابز در اوایل سال 1977، رایانه اپل هنوز در مراحل اولیه خود بود و کمتر از یک سال بود که به کار گرفته شده بود. دفتر اپل در یک مرکز خرید محلی بود و فقط شامل سه شریک  استیو جابز، استیو وزنیاک و مایک مارکولا بود.توسعه هویت برند اولیه همزمان با معرفی اولین رایانه شخصی این برند، Apple II انجام شد. جاناف گفت که تنها خلاصه طراحی جاب این بود: «آن را زیبا نکن».کل فرآیند طراحی فقط حدود دو هفته طول کشید. پس از جلسه اولیه آژانس، جاناف به کار توسعه نماد اپل بر اساس بررسی برش های فیزیکی سیب های واقعی پرداخت. سپس لوگوی  یک سیب "رنگین کمان راه راه " ارائه کرد زیرا Apple II  تنها کامپیوتری بود که تصاویر رنگی را روی مانیتور بازتولید می کرد و  می توانستید به تلویزیون رنگی خانه خود وصل کنید.همچنین، بسیاری از رنگها به خاستگاه زیبایی‌شناختی جاناف و استیو جابز برمی‌گشت که به نوعی زیبایی‌شناسی مربوط به هیپی و بیتلز بود. او در مصاحبه‌ای با فوربس توضیح داد: «مردم نمی‌توانند چیزهای پیچیده را به خاطر بسپارند. آنها چیزهای ساده را به خاطر می‌سپارند. این همان چیزی است که لوگو را متمایز می کند.»از زمان همکاری این برند با راب جاناف، لوگو تغییرات زیادی را مشاهده نکرد. تنها چیزی که در مورد مفهوم طراحی تغییر کرده است رنگ آن  است.

The history of Apple's logo - It wasn't always the shape we now

 

جاناف بعداً برای آژانس‌های برتر تأسیس شده در شهر نیویورک و شیکاگو مانند Chiat/Day کار کرد که در آنجا چاپ، تبلیغات تلویزیونی و برندسازی را برای مشتریان ملی و بین‌المللی متعددی طراحی کرد.
در طول شش سال گذشته او خود را وقف یک آژانس دیجیتال با شریک تجاری استرالیایی خود، جوئل بوم کرده است. این شرکت برای طیف متنوعی از مشتریان از جمله Crooz، یک شرکت بازی در ژاپن، کار تولید کرده است.
اخیراً آژانس جاناف با شرکای استراتژیک مانند فایور در نیویورک برای ایجاد نتایج نام تجاری برای شرکت هایی مانند کارآفرین استرالیایی املاک و مستغلات و نیکوکار نورمن ساراف از Sarraf Strata و ناشر دانشگاهی تحسین شده R.H. Finnegan از Belastier Press و سایرین همکاری کرده است.

راب جاناف در حال حاضر در شیکاگو زندگی می کند، و مشغول برندسازی برای شرکت ها در طیف گسترده ای از صنایع است. او همچنین یک سخنران پرکار است که سخنرانی‌های کلیدی و کلاس‌های کارشناسی ارشد طراحی را برای دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه مدیترانه شرقی در قبرس برگزار می‌کند. او یکی از طراحان انقلاب گرافیکی در جهان است.

 

 

 

 

 

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 707 بار - بروزرسانی در دوشنبه, 07 شهریور 1401
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

https://dribbble.com/saharniksirat
X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد