وارد شوید

کارولین دیویدسون و طراحی لوگو نایک

  دوشنبه, 11 بهمن 1400
Carolyn Davidson Carolyn Davidson
رای شما
(1 رای)

سووش نایک در سال 1971 متولد شد. کارولین دیویدسون در آن زمان  دانشجوی دانشگاه ایالتی پورتلند بود که به دنبال کار برای پرداخت هزینه کلاس های نقاشی رنگ روغن بود. فیل نایت،  استاد دانشگاه و یکی از بنیانگذاران نایک، در برخورد تصادفی با دیویدسون در راهروهای بخش طراحی گرافیک دانشگاه پورتلند متوجه شد که کارولین به پول نیاز دارد و او را با 2 دلار در ساعت استخدام کرد تا روی چند طرح برای تجارت جانبی خود کار کند.

نایت در آن زمان شرکت Blue Ribbon Sports، توزیع‌کننده کفش‌های Tiger  را نیز اداره می‌کرد. او از دیویدسون در مورد چیزهایی که شنیده بود پرسید و به نوبه خود، به او پیشنهاد شغلی به عنوان دستیارش داد، و برای آماده شدن برای ملاقات با اونیتسوکا تایگر در ژاپن، از او خواست تا نمودار و چارت طراحی کند.همکاری بین دیویدسون و نایت در تمام مدت در ایالت پورتلند ادامه یافت. اما در حدود سال 1970 تنش ها بین نایت و اونیتسوکا شروع شد. نایت که همیشه استراتژی خروج برای این وضعیت پیش بینی کرده بود. طرح‌هایی را برای کفش‌های فوتبال آماده داشت و با کارخانه‌ای در مکزیک هماهنگ کرده بود. اما چیزی که او نداشت، یک لوگوی ساده برای راه اندازی برندش بود، اینجاست که کارولین وارد عمل می شود.

کارولین با تب و تاب در استودیوی خود کار می کرد تا رگ حیات شرکت نوپا را به تصویر بکشد.لوگوی او باید از آدیداس، پوما و اونیتسوکا تایگر بهتر بود و البته در مقایسه با آن‌ها هیچ شباهتی نداشت. باید شبیه حرکت و ورزش می‌بود، او ابتدا تصاویری از کفش‌ها و سپس یک لوگو ترسیم می‌کرد تا لوگو را روی کفش کتانی بگذارد و ببیند ترکیب این دو چگونه است. اکثر آنها اصلاً بهم نمی آمدن - اما دیویدسون به کار خود ادامه داد. تقریباً سه هفته بعد، او کار خود را به نایت، جف جانسون و باب وودل در دفاتر Blue Ribbon ارائه کرد.پنج، شاید شش طرح نهایی را انتخاب کردند. همه آنها تا حدی موافق بودند که طرح علامت سووش مورد علاقه  آنهاست. نایت در ابتدا آن را دوست نداشت، اما احساس می کرد که در او رشد خواهد کرد.لوگوی تیک نمادی از مثبت اندیشی بود، اما در واقع طرح کلی بال الهه پیروزی یونانی (الهه ای که دارای یک جفت بال چشمگیر و به رژه در اطراف میدان‌های جنگ معروف بود است) که از نام نایک الهام گرفته شده است.

Nike (mythology) - Wikipedia

Nike Logo and Its History | LogoMyWaySwoosh: 40 Years Fly By. | Graphic design student, Sports graphic design,  Logo design process5051ccfeb7c42b5f01aa401aceb66107

دیویدسون زمان بیشتری برای اصلاح کارش خواست. نایت قبول نکرد. او نمی‌خواست کارولین یک هفته دیگر کارش را طول دهد و اما بیشتر از آن، آنها ضرب الاجل های تولید داشتند و زمان بسیار مهم بود. دیویدسون یک لایحه برای خدمات خود ارسال کرد. او 35 دلار برای تقریباً 17.5 ساعت کار، مطابق با دستمزد قبلی خود، فاکتور گرفت. اداره ثبت اختراع ایالات متحده این لوگو را در 18 ژوئن 1971  چند هفته بعد، به نام تجاری نایک ثبت کرد. 

احتمالاً فکر می کنید، خوب 2 دلار در ساعت احتمالاً در آن زمان دستمزد مناسبی بود! اما با در نظر گرفتن حداقل دستمزد ساعتی در اورگان 1.25 دلار، این بدان معناست که دیویدسون معادل دستمزد یک باریستای استارباکس برای ایجاد این نماد قدرتمند کار کرده است.اگر حق لوگو برای دیویدسون بود ، بدیهیست که فراتر از انتظارات هر کسی عمل می‌کرد، و مبلغ بیشتری در ازای لوگو در این سالها به دست می آورد اما این داستان پایانی بسیار شادتر از دیگر داستان لوگوهای معروف دارد. دیویدسون سال‌ها برای نایک کار کرد و بعد از آن به دنبال کار آزاد رفت. نایت یک انگشتر طلا به شکل سووش که دارای یک الماس بود و 500 سهم شرکت به او اعطا کرد. در آن زمان، ارزش مجموع تقریباً 150 دلار بود، اما در سال 2011، این 500 سهم ارزشی معادل 643 هزار دلار پیدا کرد. دیویدسون در سال 2000 بازنشسته شد، اما با سرگرمی های مختلف و کار داوطلبانه در خانه رونالد مک دونالد و مرکز سلامت Legacy Emanuel در اورگان همچنان فعال است.

 Nike Logo Evolution and History - The $35 Swoosh - Famous Logos

 

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 751 بار - بروزرسانی در دوشنبه, 07 شهریور 1401
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

https://dribbble.com/saharniksirat
X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد