وارد شوید

هدف اصلی از طراحی تایپ‌فیس فلسفه ایجاد یک فونت فارسی با ساختاری هندسی و کمی متفاوت نسبت به سایر فونت‌های مرسوم است.
ثمره‌ی طراحی فونت فلسفه ایجاد تازگی در نوشتار فارسی و درگیر کردن ذهن مخاطب با متن است. شاید بتوان گفت هنگامی که خواننده‌ی یک متن برای خواندن آن دچار چالش می‌شود، متن در ذهن او ماندگارتر می‌شود و این ماندگاری یکی از مهم‌ترین نتایج انتقال بسیاری از پیام‌ها به خصوص پیام‌های تبلیغاتی است.
در زبان فارسی به همان اندازه که به فونت‌های روان برای بدنه‌ی متن احتیاج داریم، به فونت‌های مناسب عنوان و نوشته‌های کوتاه هم نیازمندیم. قدر مسلم آن است که فونت فلسفه از تایپ‌فیس‌های نوع دوم است.
برای طراحی نسخه‌ی دوم این فونت، زمان بیشتری نسبت به نسخه‌ی اول صرف شد و سعی بر آن بود که ضمن برطرف کردن نقاط ضعف نسخه‌ی اول، میزان کارایی آن نیز افزایش یابد. بنابراین ضمن حفظ شخصیت کلی فونت، باید تغییراتی اساسی‌ در فونت ایجاد می‌شد.
به همین منظور اقــداماتی پایــــه‌ای بر روی فونت صـــورت گـــرفت که در ادامــه توضــیح داده خواهد شد.
چگونگی تعویض حروفِ دارای شکل‌های جایگزین در دفترچه‌ی راهنما آمده است.

 

فونت کهربا، یک فونت شبهِ نسخ با گسترۀ وزنی، عرضی و کنتراستی درخور توجه است. تناسب و طراحی حروف کهربا به طور کامل تابع قلم نیست، استثنائاتی وجود دارد که ارتباطِ بین انحناهای خارجی(که در حالت عادی بوسیلۀ حرکات قلم ساخته می‌شوند) را از زوایای بوجود آمدۀ داخلی آنها جدا می‌سازد. این نحوۀ طراحی حروف که نزدیک به شیوۀ خطاطی سر حرف «ع» در خط ثلث است باعث ساده‌تر شدن انحناها شده است.
فرآیند طراحی کاملاً درون رایانه انجام گرفته و بازنگری‌های دوره‌ای بسیار زیادی صورت گرفته تا نتیجۀ نهایی حاصل شود.

 

فونت راوی جوان و با انرژی است و شخصیتی به‌روز دارد. با طنازی‌های خاص خود می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی نگاه شما را بدزدد و در تبلیغات محیطی باعث ایجاد تصادف و مرگ‌ومیر شود.

هنگام دیزاین این تایپ‌فیس دغدغه‌ام خوانایی و روان‌خوانی بود و بدون اغراق ده‌ها بار در فضای چاپی و وب به روش‌ها و در اندازه‌های مختلف آن را آزمایش و اصلاح کردم. پس با خیال راحت می‌توانید در متن‌های طولانیِ وب‌سایت و کاتالوگ و مجله از آن استفاده کنید.

فونت راوی الف‌های کوتاه، کاسه‌های کوچک و بدنه‌ای منسجم دارد و برای طراحی UI انتخاب مناسبی است. با دندانه‌های بلند، چشم‌های بزرگ و کنتراست ضخامت کم هم‌نشین خوبی برای حروف لاتین است.

طراحی این تایپ‌فیس را در سال ۱۳۸۹ در دوره‌ی «طراحی قلم فارسی» در مدرسه‌ی ویژه آغاز کردم، اما اصلاح و تکمیل کاراکترها و وزن‌های آن تا سال ۱۳۹۲ ادامه داشت. در سال ۱۴۰۲ نیز به‌روزرسانی عمده‌ای روی این فونت انجام دادم . فونت راوی دارای ۸ وزن و نسخه‌ی وریبل است. برای زبان لاتین از فونت اوپن‌سورس Kanit استفاده کرده‌ام.

دریافت آپدیت‌ها برای کسانی که پیش از عرضه در فونت‌ایران راوی را از رضا بختیاری فرد خریده بودند رایگان است. فونت‌ایران برای این افراد ایمیلی فرستاده و روش دانلود را توضیح داده است. در صورتی که ایمیل را پیدا نکردید لطفا حتما پوشه‌ی spam (یا junk) را چک کنید.

فونت مدام دارای ساختاری ساده، اندامی استخوانی و فضاهای منفی باز است. این تایپ‌فیس به دلیل روحیه‌ی نمایشی و درجه‌ٔ بالای تناسبات هندسی آن، برای تیتر و متن‌های کوتاه و نیمه بلند مناسب است.

استارتاپ‌ها، طراحان و توسعه‌دهندگان بازی‌، وب و اپلیکیشن می‌توانند مهم‌ترین کاربران فونت مدام باشند.

بُرنا تایپی با ظاهری نمایشی است و برای استفاده در متن‌ طراحی شده است.

منشأ شکل‌گیری‌اش کوفی مغربی است و با روحیه‌ای که در خود دارد از سایر فونت‌های ویژه‌ی متن قابل تشخیص و تمایز است.

بُرنا از دنیای کودکان و نوجوانان می‌آید و قصد دارد به میان داستان‌ها و متن‌های کوتاه راه پیدا کند.

دوستانه و صمیمی است. اما کمی شیطنت و بازیگوشی دارد.

X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد