وارد شوید

فونت پیدا ساختاری هندسی دارد اما بعضی از ویژگی‌های خطوط سنتی همچون نسخ نیز در آن دیده می‌شود.
ناصر خادم پیش از این فونت کلمه را طراحی کرده است. فونت کلمه در مدت زمان کوتاهی پس از انتشار به قلمی پر طرفدار در گرافیک تجاری و تولید محتوای دیجیتال تبدیل شد و اکنون فونت پیدا نیز از همان ویژگی‌های جذاب فونت کلمه یعنی ساختار هندسی، کنتراست ضخامت حداقل و شکل حروف نوآورانه بهره‌ مند است. اما فونت پیدا به نسبتِ کلمه دارای خانواده کامل‌تر، خوانایی بیشتر و در نتیجه برای متن مناسب‌تر است.

ایران‌یکان iranyekan یک فونت سنسِ هندسی است با کمی چاشنی نسخ.

اولین نسخه فونت ایران یکان در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. طبق بررسی ما در آن زمان ۲ فونت یکان و ایران سنس بیشترین استفاده را در طراحی رابط کاربری داشت. بنابراین مسلم ابراهیمی تصمیم گرفت تایپی طراحی کند که شخصیتی میان این دو فونت محبوب را داشته باشد.

در فونت ایران‌یکان مقداری گردش قلم به ساختار عمودی افقی فونت یکان اضافه شده است و  شکل بعضی حروف به ساختار آشنای نسخ نزدیک شده است. نتیجه کار فونتی است دارای هندسه و مدرن اما سیال‌‌تر و مانوس‌تر با سلیقه ایرانی.  از نظر ما فونت ایران‌یکان راحت‌تر از یکان خوانده می‌شود و مناسب متن ریز و طولانی‌تر است. دلیل این ادعا وجود منحنی‌ها و نزدیک‌تر بودن شکل حروف به ساختار آشنای نسخ است.

فونت یکتا قلمی هندسی است که دارای سبک درون خطی in-line و زوائد تزئینی است.

قدرت نمایشی و تاثیرگذاری فونت یکتا به دلیل این تزئینات بیشتر شده است.

تزئیناتی که تداعی کننده‌ی نقوش اسلیمی است و همین باعث شده است که با وجود هندسی بودن حال و هوای ایرانی داشته باشد و مناسب موضوعات فرهنگی باشد.

معمولاً طراحان کمتر برای موضوعات مذهبی یا ادبی از فونت‌های هندسی (مثلاً یکان) استفاده می‌کنند اما فونت یکتا با وجود ساختمان هندسی که دارد برای موضوعات تبلیغات مذهبی، ادبی، هنری مناسب به نظر می‌رسد.

فونتی که شما را به یاد حکاکی های دوره‌ی هخامنشیان می اندازد  

با توجه به این ویژگی‌ها واقعا نام یکتا برازنده این فونت است چرا که نظیر چنین قلمی تا کنون در میان فونت‌های ایرانی وجود نداشته.
این فونت حاصل همکاری وحید یعقوب‌لو (طراح تایپ) و امین عابدی (سازنده نرم افزاری فونت) است.

دوران فونتی جدی اما مهربان است. پر از منحنی است و برای پیدا کردن یک خط مستقیم، باید وقت بگذارید. مفصل‌ها اغلب نرم و بدون شکستگی‌اند اما از آن طرف لبه‌ها تیز طراحی شده‌اند. این ویژگی‌ها در کنار کنتراست ضخامت زیادِ فرم‌ها باعث شده تا این فونت ظریف و دل‌ربا باشد و در تیترها خودنمایی کند.

دوران سلیقه‌ای کلاسیک و رفتاری به‌روز دارد؛
اگر شخصیت باشد میان سال است و از خامی های جوانی گذر کرده، شاید پنجاه ساله باشد؛
اگر اتومبیل باشد مرسدس بنز است؛
اگر موسیقی باشد سازهای ایرانی در آن به گوش می‌رسد؛
این فونت گزینه‌ی مناسبی برای هم‌نشینی در کنار فونت های لاتین کلاسیک و پرکنتراست است و می‌تواند نیاز طراحان را در این حوزه برطرف کند. تایپ‌فیس دوران را فرشته ایرانشاهی و رضا بختیاری فرد در ۶ وزن و نسخه‌ی وریبل در سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ طراحی کردند و برای زبان لاتین از فونت اوپن‌سورس Fraunces استفاده شده است.

فونت آرتین یک تایپ فیس هندسی و نمایشی است که در ۲ استایل طراحی شده است.
فونت آرتین با اقتباس از ساختار کلی تایپ‌فیس یکان، طراحی شده است.
ساختار عمودی و افقی حروف در این تایپ با گردش‌های بدون زاویه و برش‌های منحنی در حروف تعدیل شده است تا نتیجه فونتی باشد که اگرچه در کلیت ایستا و ساکن است اما در جزییات، رفتاری سیال و پویا دارد.
در نسخه جدید فونت آرتین، با حذف فرم‌ منحنی‌ها، فونت جدید آرتین شارپ خلق شده است.
فونت آرتین شارپ ۵ وزن هم اکنون در دسترس است.
حروف لاتین خانواده آرتین بر اساس حروف فارسی و به صورت اختصاصی طراحی شده‌ است تا نیاز طراحان گرافیک را برای طراحی کارهای دوزبانه برآورده سازد.

از این فونت میتوانید به راحتی برای عناوین پوسترها و تبلیغات و کاور بنرهای سایت و اینستاگرام استفاده کنید.

X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد