«گفته» یک فونت نمایشیِ سنگین است با روحیهای آرتیستی و خودنما!
در اطراف سالهای 99 چند حرف روی کاغذ طراحی کردم که به نظرم حال و هوای خوبی داشت. یکسال بعد تصمیم گرفتم آن چند حرف را توسعه دهم اما بعد از چند هفته کار، نتیجه رضایتبخش نبود و فایل بایگانی شد!
تا اینکه سال 1402، پس از گذراندن کلاسهای استاد دامون خانجانزاده اتودها را از نو آغاز کردم و با تمرکز بیشتر روی کانسپت طراحیِ حروفِ اولیه فونت گفته طراحی شد.
سفری به دنیای «سمیر» را آغاز کنید؛ فونت سمیر از علاقه به طراحی حروف نشأت گرفته و طی سالها با دقتی طاقتفرسا تکامل یافته تا سنت و نوآوری را در هم آمیزد.
فونت سمیر اولین پروژهی رضا غفاری در عرصهی طراحی حروف است که از سال ۱۳۸۸ و در کلاس طراحی حروف استاد دامون خانجانزاده در مدرسهی ویژه آغاز شد و با گذشت سالها، این پروژه تکامل یافت و اکنون در سال ۱۴۰۲ در دسترس شماست.
نام این تایپفیس که برگرفته از واژه «سمیر» به معنای روایتگر افسانه است، از همان ابتدا با این هدف انتخاب شده است که خوانندهای را خطاب قرار دهد که به خواندن متون طولانی عادت دارد و علاقهی زیادی به کتاب و تجربهی دیدن کلمات در طی روز را دارد.
امروزه حجم بالايي از اطلاعات از طريق رسانه هاي ديجيتال انتقال مي يابد و هر زباني تلاش دارد مهم ترين آثارش را از طريق وب، نشر دهد. بنابراين نياز امروز طراحي حروف، پاسخگويي به خوانش مناسب در فضاي مجازي است. از اين رو طراحي قلم نورا با در نظر گرفتن اين نياز و هدف کاربرد در متون بلند در فضاي وب طراحي و اجرا گرديد.
نورا لازم بود خوانايي خود را در برابر چيدمان پيکسل هاي صفحات نمايشگر حفظ کند و براي اين منظور نياز به نسبت متعادلي از سطح و دور داشت. از سوی دیگر براي سازگاري مناسب تر اين قلم با فضاي بکارگيري اش لازم بود تا در برخي تباسبات حروف تغييراتي اعمال شود که از جمله آن ها: بلند شدن طول دندانه، اغراق و محدوديت در زاويه قلم ( زواياي نزديک به 0، 45، 90، 135 درجه)، اغراق در نوشتار حلقه ها، محدود کردن ضخامت قلم (به منظور وضوح بالاتر)، محدود کردن کرسي ها است.
در نهايت مي توان ويژگي اصلي اين فونت را پايبندي آن به اصول خوشنويسي فارسي در کنار نوآوري و اهداي روحيه تازه به نوشتار دانست تا جايي که در نهايت اعتدال و خوانايي پاسخگوي نياز بصري مخاطبانش باشد.
این بسته شامل 6 وزن است که سه وزن (Light, Regular, Bold) این فونت زیر نظر استاد صداقت جباری به عنوان بخش عملی پایان نامه کارشناسی ارشد، در دانشگاه تهران، طراحی و ارائه شده است.
«فونت بنیادکودک» خودمانی و بیآلایش است، لبخند بر لب دارد و امیدوار است. کودکی خوشدل و مصمم است که آرزوهای بزرگی در سر دارد.
فرمهای این فونت ساده است و با داشتن چشمهای نسبتا بزرگ، دندانههای واضح و تناسبات آشنا، خواناست. در طراحی فونت بنیادکودک تعادلی بین فرمهای منحنی و صاف برقرار شده؛ به همین دلیل میتواند بازهی بزرگی را پوشش دهد، هم از نظر موضوع و هم از نظر گسترهی مخاطب.
فونت بنیادکودک دارای یک سبک گرد Rounded است که آن را «کودکِکوچک» نامگذاری کردیم. سبک «کوچک» کودکانهتر و شیرینتر است. نرم و خوشمزه و خندان است. این فونت در رسانههای چاپی، دیجیتال و محیطی قابل استفاده و قابل اعتماد است. در نوشتههای بلند خوانایی خود را از دست نمیدهد و در تیترهای بزرگ دلبری میکند.
فونت وزین یک فونت نمایشی سنگین با ۳ استایل مختلف است. که برای عبارات کوتاه و تیتر بهترین کاربرد را داراست. (از همین رو برای نوشته های طولانی و ریز پیشنهاد نمی شود.)
در فونت وزین تلاش شده است حروف هندسی باشد ولی فرم هر سه استايل با هم متفاوت باشد.
در واقع ساختار کلی حروف مشابه است اما با تغییراتی که در هر سبک ایجاد شده هرکدام لهجه ای متفاوت دارد.
برای مثال: فونت وزین شارپ هندسهای خشک و رسمی دارد.
فونت وزین گپ با هندسهای گردتر و نرم تر بیشتر برای موارد تبلیغاتی قابل استفاده است.
فونت وزین از زبان های کردی، اردو، عربی و انگلیسی نیز پشتیبانی میکند.