فونت ادامه نتیجهی تلاشهای من برای مطالعهی جزییات در هندسهی خوشنویسی ایرانی در کلاس استاد دامون خانجانزاده است. با تبدیل اتودهایم به فرمهای سنگین، به مرور این فونت را با هدف استفاده در تیترهای تککلمهای و متنهای کوتاه پیش برده و آن را کامل کردم.
فونت هستی حاصل آمیختن نسخ با نستعلیق است. نسخ نسخهٔ کاربردی از خط عربی و نستعلیق اوج زیبایی خط فارسی است. فونت هستی در میانهی کاربرد و زیبایی، سعی کرده است حروف سیال نستعلیق را بر کرسی بنشاند و مانند خط نسخ آرام کند.
فونت هستی شبیه هیچکدام از فونتهای پیش از خود نیست اما آشناست و به آسانی ارتباط برقرار میکند. شباهتی که با نستعلیق دارد کلید برقراری این ارتباط است.
فونت کوک از دستهی فونتهای مناسب متن با ساختار هندسی است. اگرچه اسکلت کلی فونت کوک مشابه دیگر فونتهای هندسی فارسی است اما ظرافتهای اجرا معاصر است. برشها قلم کمی زاویه دارد. بعضی مفصلها دارای شکست و زاویه تند است. و خمیدگیهای خارج از قاعده در برخی حروف دیده میشود. همه این ظرافتها کمک میکند بافت بهتری در متن ریز به دست آید و روان خوانی افزایش یابد.
فونت کوک بیشتر مناسب موضوعات معاصر تبلیغاتی، طراحی رابط کاربری و محتوای شبکههای اجتماعی است. فونت کوک مناسب متن است اما شاید برای خواندن متنها خیلی بلند ایدآل نباشد.
ابَر چند شخصیت دارد. نوجوانی بهروز و با ادب است، واضح و صریح حرفش را میزند. جوان است و مدیر کسبوکاری آیندهدار، با ملاحظه اما قاطع صحبت میکند. جاافتاده است و با تجربه، گرم و شیرین سخن میگوید.
ابَر جاهطلب است، پرطمطراق است، جسارت دارد، برای زیبایی ارزش قائل است.
ابَر منعطف است. با آن میتوانید از رمزارز بگویید، دربارهی آشپزی حرف بزنید یا از ادبیات کهن یاد کنید. میتوانید در کتاب داستان، پوستر فیلم، منوی کافه، بیلبورد تبلیغاتی موبایل یا وبسایت بانک با آن بنویسید.
«گفته» یک فونت نمایشیِ سنگین است با روحیهای آرتیستی و خودنما!
در اطراف سالهای 99 چند حرف روی کاغذ طراحی کردم که به نظرم حال و هوای خوبی داشت. یکسال بعد تصمیم گرفتم آن چند حرف را توسعه دهم اما بعد از چند هفته کار، نتیجه رضایتبخش نبود و فایل بایگانی شد!
تا اینکه سال 1402، پس از گذراندن کلاسهای استاد دامون خانجانزاده اتودها را از نو آغاز کردم و با تمرکز بیشتر روی کانسپت طراحیِ حروفِ اولیه فونت گفته طراحی شد.