وارد شوید

فونت گرامافون حاصل هم‌نشینیِ متناسبِ فرم‌هایی کم‌تر استفاده شده از خط‌ نسخ است که در پاره‌ای از جزئیات، از خط ثلث نیز وام‌ گرفته شده است.

مأخذ ایده‌برداریِ حروفِ اولیهٔ فونت گرامافون، برخی از کتاب‌ها، کتیبه‌ها و تابلوهای قدیمی بوده است.

فونت سنجاق اگرچه در نگاه اول هندسی و اغراق شده‌ به نظر می‌رسد اما پایبند به شیوه خط نسخ است. 
این فونت نمایشی در دو وزن سبک و سنگین طراحی شده و مناسب برای طراحی متن‌های‌ کوتاه و عنوان‌بندی است.

ایده کلی تایپ‌فیس سنجاق با الهام از فرم سنجاق بدست آمده است. سنجاق متشکل از منحنی‌ها، تیزی‌ها و شکستگی‌ها با ضخامت‌های نسبتاً پر کنتراست است. خطوط شکسته و اریب عمدتاً با زوایای چهل و پنج درجه در اتصال به منحنی‌ها، فرمی جسورانه و در عین حال پرجنب و جوش را برای این شکل قلم ایجاد کرده است. هر بخش از آناتومی حروف بر اساس یک الگو یا مبنای ثابت فرمی طراحی شده است: به بیانی ساده‌تر، تمامی قوس‌های مثبت (ص، ن، ل، ی...) تمامی قوس‌های منفی (ع ،ح ...)، تمامی خطوط عمود (ا،ط،ل ...)، تمامی چشمی‌ها (ه، م،) و ... در دستۀ خود مشابه یکدیگرند. این خصیصه در کنار زوایا، قوس‌ها و پایانه‌های یکسان حروف، باعث نظم هندسی بیشتر  فونتِ سنجاق شده است.

 

فونت سپید از دسته فونت‌های هندسی و مونولاین است. طراح با ایجاد شکستگی در فاق‌ها نوعی پیوستگی ویژه ایجاد کرده است که در دیگر فونت‌ها کمتر دیده می‌شود.

با توجه به هندسی بودن، فونت سپید چهرهٔ مدرن و معاصر دارد اما این به معنی جدا شدن از رسم الخط سنتی نیست و طراح سعی کرده است همچنان از خوشنویسی متاثر باشد.

فونت سپید خلاق و جدید است. کاراکترها ساده و در عین حال خاص طراحی شده است و سبک شخصی طراح در این فونت نمایان است.
فونت سپید اگرچه ظاهری محکم و خشک دارد اما پر انرژی و جذاب است.

حروف جایگزین و ترکیبات متعدد در فونت سپید، کمک می‌کند تایپوگرافی‌های نمایشی خاص را طراحی کنید.

سپید مناسب تبلیغات تجاری، صنعتی و طراحی برای شبکه‌های اجتماعی است.

فونت سپید داری هفت وزن و یک استایل اینلاین است. این امکانات کمک می‌کند در عبارت‌های کوتاه نمایشی تا توضیحات از این فونت استفاده کنید.

 

فونت آن ON نتیجه یک پروژه مشترک با تمرکز بر تجربه‌گرایی در دیزاین یک تایپ‌فیس فارسی مدرن است که توسط امیر مصباحی و با همکاری نیاز میرمبینی انجام شده است.
رویکرد و هدف اصلی این پروژه یافتن شیوه‌ها و تکنیک‌های جدید در دیزاین حروف برای مدیاهای چاپی و انواع صفحات نمایشی مانند موبایل، تبلت و… بود.
تنوع در کنتراست ضخامت، پوینت سایز استاندارد، سَبک وساختار دیزاین این تایپ در وزن‌های مختلف متغیر است تا در کاربردها و سایزهای گوناگون بهترین عملکرد و کیفیت را به نمایش بگذارد.
با انجام تست‌های پرینت و صفحات نمایشی جهت بررسی حروف در پوینت سایزهای استاندارد مختلف و همچنین مقایسه و سنجش کیفیت بصری با تعدادی از فونت‌های فارسی موجود؛ وزن‌های نازک، معمولی و متوسط تایپ‌فیس آن در سایز3 پوینت، دارای قابلیت تشخیص و خوانش مطلوب و با کیفیت‌تری است که یکی از ویژگی‌های برجسته آن برای متن‌های ریز است.

 

هدف اصلی از طراحی تایپ‌فیس فلسفه ایجاد یک فونت فارسی با ساختاری هندسی و کمی متفاوت نسبت به سایر فونت‌های مرسوم است.
ثمره‌ی طراحی فونت فلسفه ایجاد تازگی در نوشتار فارسی و درگیر کردن ذهن مخاطب با متن است. شاید بتوان گفت هنگامی که خواننده‌ی یک متن برای خواندن آن دچار چالش می‌شود، متن در ذهن او ماندگارتر می‌شود و این ماندگاری یکی از مهم‌ترین نتایج انتقال بسیاری از پیام‌ها به خصوص پیام‌های تبلیغاتی است.
در زبان فارسی به همان اندازه که به فونت‌های روان برای بدنه‌ی متن احتیاج داریم، به فونت‌های مناسب عنوان و نوشته‌های کوتاه هم نیازمندیم. قدر مسلم آن است که فونت فلسفه از تایپ‌فیس‌های نوع دوم است.
برای طراحی نسخه‌ی دوم این فونت، زمان بیشتری نسبت به نسخه‌ی اول صرف شد و سعی بر آن بود که ضمن برطرف کردن نقاط ضعف نسخه‌ی اول، میزان کارایی آن نیز افزایش یابد. بنابراین ضمن حفظ شخصیت کلی فونت، باید تغییراتی اساسی‌ در فونت ایجاد می‌شد.
به همین منظور اقــداماتی پایــــه‌ای بر روی فونت صـــورت گـــرفت که در ادامــه توضــیح داده خواهد شد.
چگونگی تعویض حروفِ دارای شکل‌های جایگزین در دفترچه‌ی راهنما آمده است.

 

X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد