وارد شوید

!جان وارناک، کسی که دنیای گرافیک را متحول کرد

  دوشنبه, 30 مرداد 1402
جان وارناک جان وارناک
رای شما
(0 رای)

به پاس خدمات جان وارناک خالق فتوشاپ و ایلاسترتور که جهان ما طراحان را رنگی و زیبا کرد. 

ادوبی سیستمز در سال 1982 توسط ریاضیدانان آمریکایی جان وارناک و چاک گشکه تأسیس شد که با پست اسکریپت، یک برنامه مبتنی بر سیستم برداری و با استفاده از خطوطی که با فرمول‌های ریاضی تعریف می‌شدند طراحی شد  و وارد صحنه سیلیکون ولی شد.

جان وارناک در سال 1940 در سالت لیک سیتی، یوتا به دنیا آمد و مدرک لیسانس ریاضیات و فلسفه (1961)، کارشناسی ارشد در ریاضیات (1964)، و دکترا در مهندسی برق (1969) خود را از دانشگاه یوتا گرفت. جان قبل از تأسیس ادوبی سیستمز، دانشمند اصلی در مرکز تحقیقات زیراکس پالو آلتو (PARC) بود. او قبل از پیوستن به زیراکس، پست‌های کلیدی را در شرکت کامپیوتری ایوانز و ساترلند، شرکت علوم کامپیوتر، آی‌بی‌ام و دانشگاه یوتا داشت.

هنگامی که زیراکس از ادامه ایده اینترپرس خودداری کرد، وارناک و گشکه شرکت خود را به نام ادوبی تأسیس کردند. آنها نام شرکت خود را به نام نهری که در پشت خانه وارناک قرار داشت، گذاشتند. در آن زمان، دستگاه‌های محاسبات شخصی برای اولین بار شروع به ورود به بازار کردند. چاپگرها در حال توسعه بودند، اما این چاپگرها از نوع ماتریس نقطه‌ای بودند که نتایجی با کیفیت بسیار پایین تولید می‌کرد. چاپ از رایانه معمولاً با استفاده از ماشین‌های حروفچینی انجام می‌شد که بیش از 150000 دلار هزینه داشتند و تولید آن کار فشرده بود.کار آنها به زبان توصیف صفحه پست اسکریپت تبدیل شد، که وقتی در سال 1985 با سخت افزار اپل کامپیوتر ترکیب شد، اولین سیستم "نشر رومیزی" (DTP) را تشکیل داد. سیستم‌های DTP تقریباً به هر کسی اجازه می‌داد تا اسناد را به صورت الکترونیکی بسازد و آنها را همانطور که روی صفحه ظاهر می‌شد چاپ کند. این رویکرد جدید برای چاپ الکترونیکی به کاربران تجاری اجازه داد تا کیفیت و کارایی تولید اسناد خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند. پس از اختراع پست اسکریپت، ادوبی پیشرو در تصویربرداری و انتشار الکترونیکی و همچنین پیشرو در صنعت نرم افزارهای گرافیکی شد.
موفقیت پست اسکریپت به ادوبی اجازه داد تا راه های نوآوریانه بیشتری را کشف کند و در سال 1986 ادوبی توجه خود را به طراحی گرافیک معطوف کرد. برنامه اولیه آنها شروع یک تجارت خدماتی بود که در آن خدمات چاپ را به مشاغل و مصرف کنندگان ارائه می کردند. آنها با تشویق مشاوران مالی خود، به سمت یک مدل توسعه نرم‌افزار حرکت کردند و بر اساس الگوریتم ابتکاری وارناک برای "تعیین سطح پنهان در گرافیک کامپیوتری"، پست اسکریپت را قابل حمل ساختند.مهندس مایک شوستر وظیفه ایجاد یک برنامه طراحی آسان با استفاده از زبان پست اسکریپت را به عهده گرفت که به کاربران اجازه می داد طرح بندی های پیچیده ایجاد کنند.


آنها توجه استیو جابز و اپل کامپیوتر  را به خود جلب کردند که 19 درصد از سهام ادوبی را خریداری کند و موافقت کردند که از پست اسکریپت در چاپگر LaserWriter خود استفاده کنند. این چاپگر در سال 1985 وارد بازار شد. یک سال بعد، Texas Instruments رایانه های شخصی سازگار با IBM مجهز به پروتکل پست اسکریپت را منتشر کرد. ادوبی عرضه اولیه عمومی خود را در سال 1986 برگزار کرد. ایلاسترتور اولین برنامه نرم افزاری ادوبی بود که در سال 1987 برای مکینتاش اپل منتشر شد. یکی از مهم ترین ویژگی های آن ابزار قلم آن بود که کاربر را قادر می ساخت منحنی های صاف بکشد و اشکال و تصاویر با وضوح بالا ایجاد کند.اما فتوشاپ در سال 1987 توسط دو برادر به نام‌های توماس و جان نول توسعه داده شده بود  که مجوز توزیع را به ادوبی سیستمز در سال 1988 فروختند.  در سال 1988، سهام این شرکت به 83 میلیون دلار افزایش یافت.در سال 1989 ادوبی، ایلاسترتور را برای رایانه های شخصی مایکروسافت ویندوز منتشر کرد. در طول سال‌ها، ایلاسترتور به گسترش خود ادامه داد و پشتیبانی از تروتایپ (فرمت فونتی که توسط اپل و مایکروسافت برای رقابت با فونت‌های پست اسکریپت ایجاد کردند)، ابزارهای طراحی پیچیده‌تر تولید نمود. در سال 2003 این شرکت، ادوبی کریتیو سویت را منتشر کرد که ایندیزاین، فتوشاپ، ایلاسترتور و اکروبات را با هم مرتبط می کرد. در سال 2013 ادوبی اعلام کرد که نسخه‌های آتی ایلاسترتور و سایر نرم‌افزارهای آن تنها از طریق یک سرویس اشتراک اینترنتی به نام ادوبی کریتیو کلود در دسترس است. وارناک کمک کرد تا این شرکت 1.3 میلیارد دلاری به مدلی از یکپارچگی، برتری فنی و مسئولیت شرکتی تبدیل شود. علاوه بر این، آن را تبدیل به دومین شرکت بزرگ نرم افزار رایانه شخصی در ایالات متحده کرد. ورناک، دارنده هفت اختراع و یکی از معتبرترین مبتکران نرم افزار کامپیوتری در جهان است. او در سال 2000 به عنوان مدیرعامل ادوبی بازنشسته شد و تا سال 2017 در سمت رئیس هیئت مدیره باقی ماند، سمتی که او با گشکه در آن مشترک بود. از آن زمان  تا به امسال او یکی از اعضای هیئت مدیره بوده است. 

"در ایجاد یک کسب و کار با تکنولوژی بالا، همیشه غریزه اصلی من این بوده است که رقابت را اختراع و مهندسی کنم. به هر حال، رضایت مشتری در نهایت به کیفیت محصولات بستگی دارد."

 وی در تاریخ 19 اگوست 2023 در سن 82 سالگی درگذشت. پس از انتشار خبر فوت وارناک، شانتانو ناراین رئیس و مدیر عامل شرکت ادوبی ، در ایمیلی به کارمندان این شرکت نوشت: "درخشش جان و نوآوری‌هاییش، دنیا را تغییر داد. این یک روز غم انگیز برای جامعه ادوبی و این صنعت است که او برای دهه ها، الهام بخش آن بوده است. جان به طرز باورنکردنی آگاه بود که چه فناوری‌هایی باعث خوشحالی مشتریان و همچنین ایجاد ارزش تجاری می‌شوند. جان و همسرش مروا که یک گرافیست است، به طور مداوم از محصولات ما استفاده می کردند. او چیزی بیش از ادامه میراث شگفت انگیز خود نمی خواهد، پس بیایید به او افتخار کنیم."

روحش شاد.

 

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 124 بار - بروزرسانی در دوشنبه, 30 مرداد 1402
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

https://dribbble.com/saharniksirat
X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد