وارد شوید

15 کهن الگوی ترکیب بندی

  پنج شنبه, 10 آذر 1401
رای شما
(0 رای)

مهمترین بخش طراحی شما چیست؟ ترکیب بندی. بیشتر مردم برای اطمینان از درست بودن چه چیزی را فراموش می کنند؟ ترکیب بندی! و این مشکل برای بسیاری از هنرمندان جدید وجود دارد. آنها مطمئن نیستند که چه کاری باید انجام دهند یا چگونه مطمئن شوند که نقاشی آنها ترکیب بندی خوبی دارد، بنابراین فقط شروع به طراحی  بدون برنامه ریزی اولیه می کنند. 

ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون (به فرانسوی: Composition) در هنرهای گوناگون به معنای تنظیم جایگاه اجزای یک اثر است که هنرمند برای ایجاد وحدت و تناسب بین بخش‌های مختلف اثر خود به کار می‌برد. برای مثال یک شهر، یک اثر معماری، یک اثر موسیقایی، شعر و داستان، و آثار نقاشی و عکاسی و طراحی دارای ترکیب‌بندی‌های متفاوت ویژه‌ای هستند که هنرمند برگزیده‌است. تعادل، تقارن و ریتم از عواملی هستند که در کمپوزیسیون به آنها توجه می‌شود. در هر تصویر یک موضوع اصلى وجود دارد که عناصر دیگر تابع موضوع اصلى و در جهت ارتقاء اهمیت عنصر اصلى عمل مى‌کنند. در شرایط مختلف، تصویر داراى درجه دوم و تابع است که هر یک مى‌تواند موضوع اصلى براى تصویرى دیگر باشد؛ اما در خدمت موضوع اصلى خواهد کرد. در قرار گیری عوامل تصویر در کنار هم از دانش کمپوزیسیون و یا ترکیب بندی استفاده می شود. اصول ترکیب‌بندی اصول ترکیب‌بندی نسبت‌ها، مفاهیم و تعاریفی هستند که در بیشتر هنرهای تجسمی با رعایت آن‌ها به چشم نوازی اثر افزوده می‌شود. این چشم نوازی نسبی است یعنی ممکن است در نظر همه چشم نواز محسوب نشود. دانستن این اصول و استفاده آگاهانه از آن‌ها می‌تواند به زیبایی بصری عکس کمک کند. 
80 سال پیش، هنرمندی به نام ادگار پین کتابی به نام «ترکیب نقاشی در فضای باز» نوشت. این کتاب هنوز هم به عنوان یکی از مهم ترین کتاب ها در زمینه ترکیب بندی در نظر گرفته می شود.  پین بسیاری از نظریه‌های ترکیب‌بندی را توضیح می‌دهد و حدس می‌زند که بیشتر ترکیب‌بندی‌ها را می‌توان در یکی از 15 کهن الگوی ترکیبی طبقه‌بندی کرد. اگرچه این ترکیب‌بندی‌ها بر منظره متمرکز هستند، اما اصول هنوز به خوبی برای همه انواع هنر اعمال می‌شوند.

در اینجا 15 کهن الگوی او و نظرات کوتاه شده در مورد آنها آمده است:

comp a 640x887comp b 640x887comp c 640x887comp d 640x887

1-استیل یارد

محبوب ترین شکل تعادل ترکیبی مورد استفاده. مقیاسی با دو جرم با اندازه نابرابر، تکیه گاه به سمت جرم بزرگتر. نقطه کانونی باید روی یا نزدیک تکیه گاه یا وزنه اصلی باشد. معمولاً یک ارتباط بصری عمودی بین وزنه اصلی و کوچکتر وجود دارد. هنگام قرار دادن وزنه ها، هر سه بعد را در نظر بگیرید. هنگام قرار دادن توده ها از پیش زمینه، زمین میانی و پس زمینه استفاده کنید.

2-مقیاس تعادل

متعادل کردن یک ترکیب شامل چیدمان عناصر مثبت و فضای منفی به گونه ای است که هیچ یک از بخش های طراحی بر سایر قسمت ها غلبه نداشته باشد. همه چیز با هم کار می کند و در یک کل یکپارچه با هم هماهنگ می شود. تک تک اجزا به مجموع آنها کمک می کنند اما سعی نکنید به مجموع تبدیل شوند.بیشتر برای ترکیبات کوهستانی که قله به مرکز بالا می رسد استفاده می شود.

3- دایره

از نظر محبوبیت شبیه به استیل یارد، دایره یا ترکیب O. باید به طور تقریبی نشان داده شود، نه آشکار. به این ترتیب، می تواند یک دایره ناهموار باشد، همچنین ظاهر یک دهانه مستطیلی یا نامنظم را به خود می گیرد. شکل U نیز یک تأثیر قابل مشاهده است. توسط یک صفحه زمین جانبی و دو صفحه عمودی پیشنهاد شده است.

 4- S یا منحنی مرکب

معمولاً توسط یک خط یا لبه به جای یک جرم پیشنهاد می شود. به عنوان مثال یک رودخانه یا جاده. همچنین زمانی که یک پیشنهاد منحنی کلی در هر نقطه از ترکیب شکل می گیرد، در هر دو فضای مثبت و منفی، دیده می شود. اگر یک POI (نقطه مورد علاقه) وجود داشته باشد، باید روی یا نزدیک انتهای همگرا خطوط اصلی قرار گیرد.

5- هرم یا مثلثی

ساختار ترکیب هرم یا مثلث به پایداری و ماندگاری کمک می کندبرای ساختن یک ترکیب هرمی، یک هنرمند اشیاء و اشکال را در طرح کلی مثلث یا هرم خیالی روی صفحه تصویر قرار می دهد (مثلاً: تثلیث ماساچیو، شام آخر لئوناردو، پیتای میکل آنژ، یا پسارو مدونای تیتیان).

6-صلیب

صلیب که برای ترکیب‌بندی‌های فضای باز مفید نیست، بهتر است در کارهای معماری، قایق‌ها یا درختان بدون برگ استفاده شود. POI باید در نزدیکی تقاطع خطوط اصلی قرار گیرد.

7- خط تابشی

این ترکیب توجه را به POI جلب می کند که باید در خط همگرا یا نزدیک آن قرار گیرد. توجه داشته باشید که اگر خطوط ناگسستنی نباشند، چشم را مجبور می‌کند که خیلی سریع حرکت کند (مثل طرحی واضح و آشکار). برای حل این مشکل مطمئن شوید که همه خطوط شکسته، نامنظم یا قطع شده اند.

8- مستطیل یا ال

این ترکیب L شکل مشابه و سازگار با استیل یارد است. این بسیار رایج نیست زیرا تعادل یک توده عمودی بزرگ با یک خط افقی دشوار است.

9- استیل یارد معلق

نسخه وارونه ای از استیل یارد، که در آن توده ها بر روی بوم قرار می گیرند و پیش زمینه ساده است. همان اصول معیارهای نابرابر و نقطه کانونی در ترکیب استیل یارد را می توان در اینجا اعمال کرد.

10- سه نقطه

این  ترکیب می تواند در انواع دیگر ترکیبات مانند استیل یارد یا هرم کار کند. دو توده به اندازه سه توده وحدت ایجاد نمی کنند. سه تنها حداقل است، شما می توانید نقاط بیشتری را برای کمک به تعادل و یکپارچگی اضافه کنید.

 11- توده گروهی

وحدت در اینجا با قرار دادن چندین توده در یک گروه حاصل می شود. این بیشترین کاربرد را در نقاشی طبیعت بی جان دارد. به راحتی و به بهترین شکل با ترکیبات الگو و شبح ترکیب می شود.

12- خط مورب

هنگامی که یک شیب قابل توجه در خط اصلی ایجاد می شود (از بالا به چپ به سمت راست یا معکوس)، عامل مهم بعدی مخالفت یا قطع آنها توسط خطوط یا توده های دیگر است. زیر خط اصلی معمولاً یا فقط با یکپارچگی مقادیر تاریک یا فقط مقادیر روشن و مقدار مخالف بالای خط اصلی رنگ می‌شوند.

13-تونل

مشابه دایره، تفاوت تونل در این است که به بعد سوم در خطوط و سطوح پرسپکتیو وابسته است. به طور کلی در یک دهانه با عمق دیده می شود، همانطور که در زیر یک پل یا از طریق شکستن درختان دیده می شود.

14- سیلوئت

این باعث کاهش علاقه و کنتراست به یک توده می شود که در آن کانتور برجسته تر است. تبادل قرار دادن تاریکی روی مقادیر روشن یا برعکس برای ایجاد لبه متضاد، در اینجا جذابیت بیشتری دارد. توده‌ها باید ارزش‌هایشان را ساده‌سازی کنند یا به هم نزدیک کنند تا شبح قوی را نشان دهند.

15-  الگو

الگو یک ساختار زیربنایی است که سطوح یا سازه ها را به شیوه ای ثابت و منظم سازماندهی می کند. الگو را می توان به عنوان یک واحد تکرار شونده از شکل یا فرم توصیف کرد، اما همچنین می توان آن را به عنوان "اسکلت" در نظر گرفت که اجزای یک ترکیب را سازمان می دهد. انتزاعی ترین اصل، که کاملاً به احساس وحدت بستگی دارد. برای آزمایش و مطالعه مفید است زیرا اتکا به اصول را منع می کند و توانایی های ترکیب طبیعی فرد را آزمایش می کند. "وابستگی آن عمدتاً به تخیل یا نبوغ یا یک احساس غریزی برای هماهنگی زمانی که در طبیعت ظاهر می شود است." در اینجا الگوها ممکن است با یا بدون POI مرتب شوند.

البته تنوع و ترکیبات بی نهایتی از این کهن الگوها وجود دارد، و بسیاری از موارد دیگر را که در اینجا ذکر نشده است (مانند ترکیبات مبتنی بر الفبا). اما این 15 کهن الگو زمینه های زیادی را پوشش می دهند و قطعا ارزش به خاطر سپردن دارند. متوجه خواهید شد که بیشتر ترکیبات دلپذیر شامل جنبه ای از یک یا چند مورد از این موارد است.

اطلاعات تکمیلی

کلیک: 274 بار - بروزرسانی در یکشنبه, 11 دی 1401
sahar niksirat

سلام من سحر هستم ادمین پیکسی پال ارشد ارتباط تصویری و از سال 91 در حوزه گرافیک مشغول به  کار هستم و تصمیم گرفتم این سایت رو برای راحتی کاربرها راه اندازی کنم.

X

خطای راست

کپی از مطالب سایت غیرمجاز میباشد